I made this widget at MyFlashFetish.com.

01 Februari, 2010

Penggunaan internet dalam pendidikan matematik

Internet adalah satu sumber pengajaran dan pembelajaran dalam pendidikan matematik. Terdapat pelbagai bahan menarik, yang meliputi pelbagai tajuk seperti arithmetik, geometri, statistik, kalkulus, algebra, sejarah , dan sebagainya. Antara bahan yang boleh dimanfaatkan oleh guru dan pelajar berhubung dengan pendidikan matematik ialah:

1)Teori pembelajaran dan aplikasi

2)Penyelesaian masalah
3)Pintar cerdas
4)Jurnal dan majalah pendidikan matematik
5) Rekreasi matematik
6)Forum matematik
7)Soal jawab matematik
8)Jurnal matematik

dan sebagainya....jom follow laman ni:

http://jusni.tripod.com/penggunaan_internet.html

6 ulasan:

  1. Kemudahan Internet memudahkan pljr serta guru mencari maklumat berkaitan p&p. Pljr & guru hrs peka dgn ICT, jd xde mslh ngn Internet. Maklumat yg nk d cr ada d hjg jr.

    BalasPadam
  2. Internat memudahkan pengguna, lebih-lebih lagi guru boleh menggunakannya sebagai abm. P&P akan bertambah menarik. Dapat menarik perhatian pelajar.

    BalasPadam
  3. Penggunaan internet sebagai ABM untuk memudahkan kaedah pengajaran dan pembelajaran terutamanya dalam subjek matematik merupakan satu kaedah yang menarik. tetapi tidak semua guru tahu menggunakan dan mengaplikasikannya dam pengajaran dan pembelajarannya seharian. oleh itu, guru perlu diberi pelbagai pendedahan untuk melengkapkan diri bagi menghadapi cabaran ini. sekiranya guru dapat mengaplikasikan penggunaannya dalam P&P ia akan dapat menarik minat pelajar dalam mempelajari subjek matematik kerana perisiannya yang menarik.

    BalasPadam
  4. Penggunaan internet dalam subjek matematik dapat memperkembang dan memperkayakan lagi tajuk yang diajar.Ianya bukan sahaja boleh memperbaiki kualiti pengajaran, malah boleh merubah kepentingan sesuatu tajuk di dalam silibus matematik.Aktiviti penyelesaian masalah adalah bahagian terpenting dalam matematik.Sekiranya pelajar menghadapi masalah dan kesukaran,ia boleh merujuk melalui internet.Justeru itu,pelajar dan guru perlu memahirkan diri terlebih dahulu di dalam internet bagi memudahkan aplikasi penggunaannya di dalam p&p.

    BalasPadam
  5. Dewasa ini penggunaan internet bukanlah lagi suatu "keinginan" tetapi ianya sudah mejadi "keperluan" kepada semua, trutamanya di kalangan yang terpelajar dikalangan guru2 dan pelajar2 di iPT...

    BalasPadam
  6. Sistem pengajaran dan pembelajaran di Malaysia di era globalisasi ini adalah amat berbeza jika dibandingkan dengan sistem yang digunapakai bagi beberapa dekad yang lampau. Dengan adanya perkembangan yang positif, pantas dan berilmu pengetahuan di dalam bidang teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), sistem pendidikan negara telah sedikit sebanyak dipengaruhi oleh kepesatan perkembangan ICT.

    BalasPadam